S úctou prijať, s láskou vychovať.


Prierezové témy.

Rozpracovanie prierezových tém v ZŠ s MŠ Ivanovce:

Prierezové témy odrážajú problematiku súčasného sveta, ktoré výrazne rezonujú v spoločnosti. Sú to aktuálne problémy súčasnosti, ktoré sú zakomponované do vzdelávania, súvisia s cieľmi vzdelávania. Prierezové témy prepájajú rôzne oblasti základného učiva, prispievajú ku komplexnosti vzdelávania žiakov. Prehlbujú základné učivo, rozširujú rozhľad žiakov, pomáhajú osvojiť si určité postoje, hodnoty, rozhodovanie.

Realizácia prierezových tém:

·         prelínajú sa obsahom učiva  v vzdelávacích oblastiach – ich špecifikácia je uvedená v učebných plánoch a osnovách  jednotlivých predmetov , realizujú sa formou

modelových situácií, diskusií, hier a iných interaktívnych metód

 

·         ako súčasť popoludňajších aktivít a besied

·         formou projektov, exkurzií

 

Prehľad tém a skratiek:

 

Názov

Skratka

1.

Dopravná výchova a  výchova k bezpečnosti v cestnej premávke

DAV

2.

Environmentálna výchova

ENV

3.

Mediálna výchova

MDV

4.

Multikultúrna výchova

MUV

5.

Ochrana života a zdravia

OZO

6.

Osobnostný a sociálny rozvoj

OSR

7.

Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra

RLK

8.

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

TBZ

9.

Výchova k manželstvu a rodičovstvu

VMR

       

 

 

S obsahom mediálnej výchovy sú prepojené i informačné kompetencie.

 V prierezovej tematike „Multikultúrna výchova“ sa uplatňuje aj obsah globálneho rozvojového vzdelávania.

V prierezovej tematike „Osobnostný a sociálny rozvoj“ sa uplatňuje aj vzdelávanie k ľudským právam a výchove k manželstvu a rodičovstvu.

 

Dopravná výchova – výchova k bezpečnosti v cestnej premávke

Úlohou výchovy k bezpečnosti v cestnej premávke v škole je postupne pripraviť deti na samostatný pohyb v cestnej premávke – ako chodcov alebo cyklistov – pričom je potrebné mať na zreteli aj aspekt výchovy budúcich vodičov motorových vozidiel. Žiaci sa stávajú účastníkmi cestnej premávky ako chodci, korčuliari, kolobežkári, cyklisti, cestujúci v prostriedkoch hromad-nej alebo osobnej dopravy a pod. Okrem pozitívnych stránok má doprava a motorizmus aj veľa záporných stránok. Neúmerný je počet dopravných nehôd, ktorých účastníkmi sú deti v mladšom a staršom školskom veku. Realizácia učebnej činnosti sa uskutočňuje

·         v objekte školy,

·         na detskom dopravnom ihrisku v ZŠ Kálnica,

formou rozhovoru s deťmi. Čítaním kníh o dopravnej výchove na vyučovaní v rámci vyučovania predmetu SJL – čítanie.

Vedomosti:

- žiak pozná základné dopravné značky

- žiak pozná základné pravidlá správania sa pri presune po verejných komunikáciách

Zručnosti:

- žiak vie nakresliť dopravnú značku

 

Cieľe prierezovej témy.

·         uplatňovať si zásady bezpečného správania sa v cestnej premávke podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, a to ako chodec, korčuliar, cyklista, cestujúci (spolujazdec) a pod.,

·         spôsobilosť pozorovať svoje okolie, vyhodnocovať situáciu z hľadiska bezpečnosti a aplikovať návyky bezpečného správania sa v cestnej premávke v praktickom živote,

·         schopnosť zvládnuť techniku chôdze a jazdy na bicykli,

·         schopnosť zvládnuť základné taktické prvky chôdze a jazdy v cestnej premávke

 

 

 

Environmentálna výchova

 

Cieľom je prispieť k rozvoju osobnosti žiaka tak, že nadobudne schopnosť chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím vo svojom okolí, pričom zároveň chápe potrebu ochrany životného prostredia na celom svete. Žiaci získavajú vedomosti ale aj zručnosti, ktorými môžu pomáhať životnému prostrediu jednoduchými činnosťami, ktoré sú im primetané a vhodné – chrániť rastliny, zvieratá, mať kladný vzťah k domácim zvieratám, ale aj k zvieratám v prírode.

 Cieľom tejto prierezovej témy je prispieť k rozvoju osobnosti žiaka tak, že v oblasti vedomostí, zručností a schopností nadobudne schopnosť chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím na základe poznania zákonov, ktorými sa riadi život na Zemi.

 

Ďalšie ciele:

·         Vypestovať u žiaka schopnosť vnímať a citlivo pristupovať k prírode a prírodnému a kultúrnemu dedičstvu,

·         naučiť ho vnímať život ako najvyššiu hodnotu,

·         prehlbovať, rozvíjať a upevňovať hodnotový systém v prospech konania smerom k životnému prostrediu,

·         posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k zdravému životnému štýlu a k vnímaniu estetických hodnôt prostredia;

 

 

 

 

 

Témy environmentálnej výchovy:

Ochrana prírody a krajiny -

·          les (význam lesa, funkcia lesného ekosystému, les v našom prostredí, vzájomné vzťahy v ekosystéme lesa, negatívne dôsledky odlesňovania na životné prostredie).

·         pole (význam, zmeny krajiny vplyvom činnosti človeka, spôsoby hospodárenia na poli, okolie polí),

·         vodné zdroje (ľudské aktivity spojené s vodným hospodárstvom, hospodárenie s vodou),

·         ľudské sídlo – mesto – dedina (umelý ekosystém, jeho funkcia a vzťah k okoliu, aplikácia na miestne podmienky,

·         urbanizácia - vplyv na prírodu a krajinu, kultúrna krajina (pochopenie dôsledkov rozhodnutí a činnosti ľudí v minulosti na súčasný stav životného prostredia ).

Zložky životného prostredia:

·         Voda (význam vody, kolobeh vody, ochrana jej čistoty, ohrozovanie vôd, pitná voda u nás a vo svete, čistenie odpadových vôd, spôsoby riešenia).

·         Ovzdušie (význam pre život na Zemi, klimatické zmeny, zdroje znečistenia, čistota ovzdušia).

·         Pôda (význam pôdy pre život na Zemi, ochrana pôdy, dôsledky erózie, znečisťovanie pôdy – odpadové skládky, priemysel, poľnohospodárstvo).

·         Zachovanie biodiverzity (význam druhovej rozmanitosti pre zachovanie biologickej rovnováhy na Zemi a jej ochrana).

Prírodné zdroje, ich využívanie, ochrana

·         Význam prírodných zdrojov pre človeka

·         Obnoviteľné prírodné zdroje

·         Neobnoviteľné prírodné zdroje

·         Využívanie alternatívnych zdrojov energie

Ľudské aktivity a problémy životného prostredia

·         Odpady a spôsoby hospodárenia s odpadmi (odpady a príroda, princípy a spôsoby hospodárenia s odpadmi, druhy odpadu, likvidácia, triedenie, recyklovanie odpadu).

·         Ochrana prírody a kultúrnych pamiatok (význam ochrany prírody a kultúrnych pamiatok, ochrana mestských pamiatok zaradených do zoznamu Svetového dedičstva, právne riešenie u nás , v EÚ a vo svete).

 

Prierezová téma sa realizuje prostredníctvom vyučovacích predmetov Prvouka, Prírodoveda, Vlastiveda, Pracovné vyučovanie kde sa prelína obsahom učiva v tematických okruhoch:

 

Tematický okruh environmentálnej výchovy:

Ochrana prírody a krajiny Výkonový štandard z učiva prírodovedy:

 Žiak pozná 10 rastlín (vie ich pomenovať rodovým názvom), ktoré bežne pozoruje vo svojom okolí a vie vysvetliť, na základe ktorých znakov rozpoznal, že ide o daný druh. Žiak dokáže detailne pozorovať rôzne rastlinné druhy a identifikovať niektoré druhové rozdiely. Žiak vie, že živočíchy sa vzájomne odlišujú aj spôsobom získavania potravy. Žiak dáva do súvislosti vonkajšiu stavbu živočícha, spôsob pohybu v prostredí a to, čím sa živí. Žiak vie, že živočíchy sa odlišujú aj tým, v akom prostredí žijú a že tomuto prostrediu sú prispôsobené. Žiak vníma lúku ako priestor, na ktorom rastie množstvo rôznorodých rastlín a žije tu veľké množstvo rôznorodých živočíchov. Vie, že živočíchy tu žijúce majú stavbu tela a spôsob života prispôsobený lúčnemu porastu. Žiak vie, že prítomnosť rôznych druhov živočíchov je možné zistiť podľa zvukov, ktoré z lúky vychádzajú. Vie aj to, že aj keď sa na prvý pohľad lúky na seba podobajú, môžu na nich rásť rôzne rastliny a môžu byť obývané rôznymi živočíchmi. Žiak vie, že polia vytvoril človek, aby mal kde pestovať plodiny, ktoré potrebuje na svoju obživu. Žiak vie, že na poliach rastú iné rastliny ako na lúke, a že na polia vysadil rastliny človek, pričom na lúkach rastú prirodzene. Vie, že na poli zvyčajne rastie len jedna plodina, ostatné rastliny rastú len na okrajoch polí. Žiak vie, že polia sú zvyčajne postrekované rôznymi chemickými prípravkami, aby sa v nich nemnožili škodce.

 

Tematický okruh environmentálnej výchovy:

Zložky životného prostredia Výkonový štandard z učiva prírodovedy:

 Žiak vie, že rastliny potrebujú pre svoj život teplo, svetlo, vzduch, vodu a minerálne látky. Ak niektorá z podmienok nie je rastlina poskytnutá, tak rastlina nerastie, vädne až usychá. Žiak vie, že zrelým semenám je potrebné poskytnúť dostatok vhodných podmienok na to, aby vyklíčili. Žiak vlastnou výskumnou činnosťou s pomocou učiteľa zisťuje, že semeno nepotrebuje na vyklíčenie svetlo, určite potrebuje teplo, vodu a vzduch. Žiak si uvedomuje, že ročné obdobia sú dané a sú charakterizované špecifickými zmenami v prírode. Žiak vníma vodu ako priestor pre život rôznorodých rastlín a živočíchov. Žiak vie, že rastliny a živočíchy potrebujú pre svoj život najmä vodu v kvapalnom skupenstve. Žiak vie, že človek potrebuje pre svoj život vodu, ktorá musí byť pitná. Vie vysvetliť z kadiaľ sa berie pitná vody, ktorá je vo vodovode. Žiak si uvedomuje, že znečistenie, ktoré nie je možné zistiť žiadnym zo zmyslov je nebezpečné, voda môže obsahovať zárodky ochorení, preto je dobré piť vodu z overených zdrojov. Žiak si uvedomuje význam pitnej vody pre človeka. Žiak vie, že voda sa nachádza aj v pôde a vie jej prítomnosť dokázať jednoduchým pokusom. Vie vysvetliť význam prítomnosti vody v pôde. Okrem vody pre rastliny spomína aj zásobu pitnej vody hlboko v zemi. Žiak vie jednoducho vysvetliť kolobeh vody v prírode (z vyparenej vody vznikajú oblaky, z ktorých voda potom prší späť na zem). Žiak vie, že aj pôda môže byť znečistená a ako toto znečistenie môže vzniknúť (napríklad nelegálnymi skládkami, vylievaním toxických látok do prírody). Žiak vie vysvetliť, že z pôdy sa môžu škodlivé látky dostať do spodných vôd a z tadiaľ do prameňov. Uvedomuje si, že pôda je potrebná pre rastliny, čerpajú z nej živiny a tak si vytvára súvislosť s tým, že znečistená pôda môže spôsobiť úhyn rastlín, ktoré na nej rastú alebo sa toxické látky môžu dostať do rôznych častí rastlín, ktoré potom konzumujú živočíchy a človek a môžu spôsobiť otravu. Žiak vie vymenovať niekoľko ďalších zdrojov znečistenia vzduchu a vie diskutovať o tom, ako by bolo možné vzduch čistiť.

 

Tematický okruh: Prírodné zdroje, ich využívanie, ochrana

 Výkonový štandard z učiva prírodovedy: Žiak vie, že tie rastliny, ktoré prirodzene rastú na tienistých miestach neprežijú na miestach s priamym slnečným svetlom a naopak. Danú informáciu vie pozorovať v prírode a potvrdiť si tak vedomosť skúsenosťou. Uvedomuje si, že poznáme aj rastliny, ktoré rastú a kvitnú na jar alebo na jeseň, keď je deň ešte krátky a počasie chladnejšie a potom sú rastliny, ktoré kvitnú počas leta, kedy je deň dlhý a teplý. Žiak vie, že elektrická energia sa vyrába v elektrárňach a vie opísať spôsob, ako sa rozvádza do domácností. Žiak vie vysvetliť význam elektrickej energie pre súčasného človeka a vie zhodnotiť, aké dôsledky by mal náhly výpad elektrickej energie.

 

Tematický okruh Ochrana prírody a kultúrnych pamiatok

Výkonový štandard z učiva Vlastivedy  - význam ochrany prírody a kultúrnych pamiatok, ochrana mestských pamiatok zaradených do zoznamu Svetového dedičstva, právne riešenie u nás , v EÚ a vo svete).

 

Realizácia formou projektov:

 

Moje zvieratko  - október

 Ročník: druhý, tretí, štvrtý

 Cieľ: vedieť predstaviť svoje zvieratko, povedať o spôsobe jeho života, viesť deti vedieť vyjadriť svoje city, postoje k živému zvieratku

Organizačný postup: Deti si do školy prinesú fotografiu svojho obrúbeného  zvieratka.

Predstavia ho spolužiakom, povedať ako sa volá, od kedy ho majú, ako sa k nim dostalo. Potom povedia ako sa pohybuje, čím sa živí, kde žije. Či patrí medzi domáce, alebo voľne žijúce zvieratká. Žiaci sa navzájom dopĺňali, dávali si otázky, spoločne uvažovali a na záver sme si zahrali hru: Ako sa pohybuje moje zvieratko.

Na hodine SJL žiaci napíšu vety o zvieratkách. Tvorili krátky príbeh a opis.

Na hodine MAT sme spočítavali zvieratká a riešili slovné úlohy, na hodine ANJ sme sa naučili ako sa volá zvieratko každého žiaka po anglicky.

S prípravou budú pomáhať žiakom aj rodičia, dôkazom toho je aj ťahák. Žiaci informácie budú hľadať v detských encyklopédiach.

 

Názov projektu: Jesenná príroda -  týždenný projekt

Ročník: 1. – 4. Cieľ: Poznať život stromu. Prečo padá list zo stromu. Vitamíny. Zistiť predstavy žiakov o danej téme.

Cieľ: Pozorovať zmeny listov počas jedného týždňa. Triediť listy podľa charakteristických znakov do skupín. Vytvoria rôzne druhy stromov. Počas týždňa pozorujú zmeny listov. Nasleduje potvrdenie alebo nepotvrdenie predpokladu čo sa bude diať s listami.

Spoločné zhrnutie poznatkov- uvedomiť si plynutie času, vytvorenie pozitívneho vzťahu k prírode – ekologická a environmentálna výchova Žiaci zistili, že list vyrastie, splní svoju úlohu a potom opadne. Na jar narastie nový. Žiaci by mali veku primerane pochopiť kolobeh života v prírode.

 

V rámci stálych aktivít:

-          zber papiera

-          triedenie odpadu

-          úprava areálu školy

-          projekt Mliečna Liga, Školské ovocie

-          starostlivosť o kvety

-          šetrenie vodou a energiami

-          netrhať kvety, nelámať stromy, chrániť hmyz a zvieratá

-          didaktické hry v prírode

 

Osobnostný a sociálny rozvoj

Prierezová oblasť osobnostný a sociálny rozvoj rozvíja ľudský potenciál žiakov, poskytuje žiakom základy pre plnohodnotný a zodpovedný život. Znamená to nielen študijný (akademický) rozvoj žiakov, ale aj rozvíjanie osobnostných a sociálnych spôsobilostí, ktoré spätne akademický rozvoj podporujú. Aby žiak získal kvalitné vzdelanie, k tomu je potrebné, aby si už od primárneho vzdelávania rozvíjal sebareflexiu (rozmýšľal o sebe), spoznával sám seba, svoje dobré ale aj slabé stránky, rozvíjal si sebaúctu, sebadôveru a s tým spojené prevzatie zodpovednosti za svoje konanie, osobný život a sebavzdelávanie. V tejto súvislosti je potrebné, aby sa naučil uplatňovať svoje práva, ale aj rešpektovať názory, potreby a práva ostatných. Dôležité je, aby prierezová téma podporovala u žiakov rozvoj schopnosti uplatňovať prevenciu sociálno-patologických javov (šikanovanie, agresivita, užívanie návykových látok). Cieľom je, aby žiak získaval a udržal si osobnostnú integritu, pestoval kvalitné medziľudské vzťahy, rozvíjal sociálne spôsobilosti potrebné pre osobný a sociálny život a spoluprácu. V tejto prierezovej tematike sa uplatňuje aj vzdelávanie k ľudským právam, ale aj rodinnej výchove.

Téma sa prelína všetkými obsahovými vzdelávacími oblasťami, pričom sa pri jej uskutočňovaní berú do úvahy aktuálne potreby žiakov.

 

Ciele:

- získavanie a udržanie si osobnostnej integrity,

- pestovanie kvalitných medziľudských vzťahov,

- rozvíjanie sociálnej spôsobilosti potrebnej pre osobný a sociálny život,

- spolupráca,

- vzdelávanie k ľudským právam,

- vzdelávanie k rodinnej výchove.

 

Tému realizujeme hlavne prostredníctvom zvolených pedagogických stratégií, ktoré sú vymedzené v školskom vzdelávacom programe: integrované tematické vyučovanie a blokové vyučovanie, v ktorých sa uplatňuje hlavne kooperatívne a zážitkové učenie.

V rámci vyučovacích predmetov -  slovenský jazyk, triednické hodiny.

V rámci celoplošných aktivít - besedy, besiedky, súťaže, spoločenské podujatia

 

 

Mediálna výchova

 

Rozvíja schopnosti zmysluplne, kriticky a selektívne využívať médiá a ich produkty, vytvoriť si vlastný názor na médiá na základe prijímaných informácií.

Obzvlášť závažná sa ukazuje potreba formovať schopnosť detí a mládeže kriticky posudzovať mediálne šírené posolstvá, objavovať v nich to hodnotné, pozitívne formujúce ich osobnostný a profesijný rast, ale tiež ich schopnosť uvedomovať si negatívne mediálne vplyvy prednostne na svoju osobnosť a snažiť sa ich zodpovedným prístupom eliminovať.

Mediálna výchova ako prierezová téma vedie žiakov k tomu, aby si osvojili stratégie kompetentného zaobchádzania s rôznymi druhmi médií a ich produktmi.

Cieľom mediálnej výchovy je rozvinúť u žiakov spôsobilosť - mediálnu kompetenciu zmysluplne a kriticky a selektívne využívať médiá a ich produkty. Cieľom výučby je podnietiť reflexiu žiakov nad mediálnymi obsahmi, sproblematizovať, zvýšiť ich citlivosť na využívanie určitých obsahov (najmä s nadmerným a neprimeraným výskytom násilia, výskytom sexuality, či inými obsahmi nerešpektujúcimi ochranu ľudskej dôstojnosti...).

Mediálna výchova zahrňuje prednostne výchovu k hodnotám vo vzťahu k médiám a ich obsahom, ktorá na jednej strane robí žiakov citlivých pre kvalitné mediálne obsahy a na druhej strane im poskytuje pomoc pri účinnej ochrane pred negatívnymi vplyvmi médií. Učí žiakov správne využívať vlastnú slobodu pri výbere mediálnych produktov a uvedomovať si z toho vyplývajúcu zodpovednosť.

Základom je naučiť žiakov chápať reálne, ale i možné mediálne vplyvy na jednotlivca, ale tiež na rôzne aspekty spoločenského diania, a to tak pozitívne ako aj negatívne.

Žiaci by za pomoci výučby mediálnej výchovy mali postupne dokázať nájsť vlastný optimálny spôsob ako žiť v realite, ktorú médiá ovplyvňujú a využívať médiá ako nástroje pozitívneho ovplyvňovania tejto reality.

Mediálnu výchovu začleníme do predmetov hudobná výchova, slovenský jazyk a literatúra, občianska náuka, informatika, etická výchova.

Ciele:

- lepšie porozumeli pravidlám fungovania mediálneho sveta a primerane veku sa v ňom orientovali,

- dokázali posudzovať mediálne šírené posolstvá, objavovať v nich to hodnotné, pozitívne formujúce ich osobnostný a profesionálny rast,

- dokázali si uvedomiť negatívne mediálne vplyvy na svoju osobnosť a snažiť sa ich zodpovedným prístupom eliminovať,

- vedeli tvoriť mediálne produkty.

 

Mediálna výchova sa prelína učebným obsahom v predmete SJL, etická výchova a informatická výchova, výtvarná výchova.

 

V rámci aktivít

-          rozhlasová relácia do miestneho rozhlasu - február

-          návšteva divadla Trnava - jún

-          tvorba filmu o škole -  marec

-          tvorba časopisu obce -marec

Projekt Tajuplný maliar Pablo Picasso.

 

 

 

 

Multikultúrna výchova

 

Multikultúrna výchova je zaradená do obsahu vzdelávania s ohľadom na slovenské kultúrne prostredie, kde po stáročia spolunažívali príslušníci rôzneho etnického, národného, náboženského a kultúrneho pôvodu. Tradičná kultúrna rozmanitosť sa pritom v súčasnosti ešte prehlbuje vďaka viacerým trendom, ktoré sa často zastrešujú pojmom globalizácia. Jedným z týchto trendov, ktorý výrazne zvyšuje rozmanitosť kultúr na Slovensku, je migrácia príslušníkov vzdialenejších a doposiaľ nepoznaných kultúr a subkultúr. Multikultúrnosť slovenskej spoločnosti však nikdy neznamenala len pokojné spolunažívanie rôznych skupín obyvateľov, ale vždy bola a dodnes je poznačená aj predsudkami a stereotypmi, ktoré sa prejavujú v rôznych podobách neznášanlivosti, rasizmu, či xenofóbie.

Žiaci všetkých vekových kategórií budú čoraz častejšie v osobnom aj verejnom živote vystavení rôznym kultúrnym vplyvom a v čoraz väčšej miere sa budú dostávať do kontaktu s príslušníkmi iných kultúr. Preto je potrebné, aby boli na tieto výzvy pripravení a aby boli schopní rozoznať, rešpektovať a podporovať rôzne kultúrne ukotvenie vo svojom okolí. Cieľom prierezovej témy multikultúrna výchova je preto výchovné a vzdelávacie pôsobenie zamerané na rozvoj poznania rozličných tradičných aj nových kultúr a subkultúr, akceptáciu kultúrnej rozmanitosti ako spoločenskej reality a rozvoj tolerancie, rešpektu a prosociálneho správania a konania vo vzťahu ku kultúrnej odlišnosti. Edukačná činnosť je zameraná na to, aby škola a školské vzdelávanie fungovali ako spravodlivé systémy, kde majú všetci žiaci rovnakú príležitosť rozvíjať svoj potenciál. Žiaci spoznávajú svoju kultúru aj iné kultúry, históriu, zvyky a tradície.

 

Spôsob realizácie:

a) v rámci vyučovania jednotlivých predmetov – cudzie jazyky, etická výchova, informatická výchova, slovenský jazyk

b) v rámci celoplošných aktivít školy

- projekt Etwinngu so Španielskom

 

Ochrana života a zdravia

 

Ochrana života a jeho zdravia integruje postoje, vedomosti a schopnosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách. Podobne pri pobyte a pohybe v prírode, ktoré môžu vzniknúť vplyvom nepredvídaných skutočností ohrozujúcich človeka a jeho okolie.

Cieľom spoločnosti je pripraviť každého jednotlivca na život v prostredí, v ktorom sa nachádza. Nevyhnutným predpokladom k tomu je neustále poznávanie prostredníctvom pohybu a pobytu v prírode. Obsah učiva je orientovaný na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravnými nehodami, živelnými pohromami a prírodnými katastrofami. Zároveň napomáha zvládnuť nevhodné podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci, terorizmom voči občanom nášho štátu. Cieľom oblasti je formovať ich vzťah k problematike ochrany svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí, poskytnúť žiakom potrebné teoretické vedomosti, praktické poznatky, osvojiť si vedomosti a zručnosti v sebaochrane a poskytovaní pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života. Rozvinúť morálne vlastnosti žiakov, tvoriace základ vlasteneckého a národného cítenia, formovať predpoklady na dosiahnutie vyššej telesnej zdatnosti a celkovej odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž v náročných životných situáciách.

 

 

Prierezovú tému napĺňa obsah:

- riešenie mimoriadnych situácií – civilná ochrana,

- zdravotná príprava,

- pohyb a pobyt v prírode.

 

Realizácia témy v rámci celoplošných aktivít školy

 

Didaktické hry v prírode ( október)

-          orientácia v mieste školy a jej okolí;

-          určenie svetových strán podľa slnka;

-          topografia, orientácia podľa významných budov,

-          odhadovanie vzdialenosti.

Didaktické hry v 1. – 4. ročníku sa konajú v prírode  raz v roku v trvaní 4 hodín. Pred DH realizujeme deň prípravy najmä na teoretickú časť v rozsahu 2 – 4 hodín podľa náročnosti plánovaných činností.

 

 

ochrana človeka a prírody( apríl ) – oboznamovanie sa  Školským poriadkom pre žiakov, riešenie mimoriadnych situácií – civilná ochrana,

evakuácia školy v prípade ohrozenia – postup opustenia školy, miesto zhromaždenia, presun do bezpečného priestoru

 

zdravotná príprava: vybavenie domácej lekárničky a jej využitie pri poskytnutí prvej pomoci; nebezpečenstvo svojvoľného požitia liekov; ošetrenie odrenín ruky, nohy, prstov a hlavy; privolanie pomoci k zranenému; význam symbolu „ červený kríž“; privolanie rýchlej zdravotnej služby.

 

 

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

 

V tejto prierezovej téme je obsah zameraný na postupnosť jednotlivých krokov a metodológiu tvorby projektu, ktorú budú môcť využívať v ostatných predmetoch alebo aj v mimoškolskej činnosti, pri prezentácii svojej školy. Naučia sa prezentovať svoju prácu písomne aj verbálne s použitím informačných a komunikačných technológií.

Hlavným cieľom je, aby sa žiaci prostredníctvom vlastnej organizácie práce naučili riadiť seba, svoj tím, vypracovať si harmonogram svojich prác, získavať potrebné informácie, spracovať ich. Cieľom prierezovej témy je naučiť žiakov vyhľadávať aj problémy, ktoré treba riešiť, správne ich pomenovať, utvoriť hypotézu, overiť ju a vyvodiť záver.

Naši žiaci sa učia prezentovať svoju prácu písomne aj verbálne s použitím informačných a komunikačných technológií.

 

Realizácia bude prebiehať formou vytvorenia prezentácie v programe PowerPoint na tému z oblasti učiva prírodovedy – Slnečná sústava, prípadne inej vzdelávacej témy podľa záujmu žiakov.

 

REGIONÁLNA VÝCHOVA a TRADIČNÁ ĽUDOVÁ KULTÚRA

 

Prierezová téma Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra úzko súvisí s prierezovou témou Multikultúrna výchova ale vo svojom obsahu sa ešte hlbšie zaoberá živým a hodnotným hmotným a nehmotným kultúrnym dedičstvom Slovenskej republiky.

Cieľom zaradenia prierezovej témy do vyučovania je vytvárať u žiakov predpoklady na pestovanie a rozvíjanie citu ku krásam svojho regiónu, prírody, staviteľstva, ľudového umenia a spoznávanie kultúrneho dedičstva našich predkov.

Pod regionálnou kultúrou rozumieme súhrn produktov (hmotných a nehmotných) ľudskej činnosti, ktoré sa viažu na konkrétnu obec alebo región.

Regionálna kultúra zahŕňa v sebe lokálne a regionálne kultúrne dedičstvo, ako aj živé kultúrne prejavy fungujúce v každodennom živote, pri sviatkoch a slávnostiach.

Regionálna kultúra nadväzuje na regionálne kultúrne tradície a pokladá ich za dôležitú súčasť historickej pamäte i za zdroj identity obce alebo regiónu.

 

RLK obsahuje tri tematické celky:

 

- Môj rodný kraj,

- Objavujeme Slovensko,

- Tradičná ľudová kultúra.

 

 

Môj rodný kraj

Témy:

                        – moja rodina,

                        – škola, okolie školy,

                        – obec, mesto, v ktorom žijem (poloha, história a súčasnosť),

                        – rozprávky, príbehy, legendy spojené s históriou obce Ivanovce, Štvrtok

                        – tradičné regionálne zvyky, obyčaje,

                        – kultúrne pamätihodnosti, monumenty blízkeho okolia – Haluzice, H. tiesňava -  náučný chodník , kostol

                        – významné osobnosti regiónu,

                        – prírodné krásy regiónu,

                        – náučné chodníky v regióne,

                        – chránené rastliny a živočíchy na území regiónu,

                        – minerály, skameneliny, jaskyne na území regiónu,

                        – tradičné produkty a zamestnania v regióne,

                        – umelecké produkty, tradičné ľudovoumelecké remeslá regiónu,

                        – miestne a regionálne jazyky

                        - Ivanovská skla – nálezy z doby bronzovej

 

Objavujeme Slovensko

 

Témy:

                        – spoznávanie regionálnej kultúry a najtypickejších prejavov kultúr iných

                           regiónov  Slovenska v oblasti ľudových tradícií

                        – spoznávanie základných znakov ľudovej kultúry národností žijúcich na

                           Slovensku

                        – výber z historických, kultúrnych pamätihodností Slovenska (hrady,  

                            zámky, architektúra

                        – flóra a fauna na Slovensku,

                        – chránené územia na Slovensku,

                        – ľudové piesne a tance, dramatické a výtvarné umenie, tradičné

                           ľudové remeslá z regiónov Slovenska

                        – geografické zvláštnosti Slovenska, geografické a prírodné monumenty,

                           jaskyne a i.,

                        – významné osobnosti rôznych oblastí kultúry a histórie Slovenska.

 

 

Tradičná ľudová kultúra

 

Témy:

                        a) Tradičná hmotná kultúra:

                        – ľudové staviteľstvo,

                        – domácke a tradičné remeselné výrobky,

                        – tradičné remeslá (ich história),

                        – produkcia potravín a strava,

                        – odev (kroje na dedine),

                        – výtvarné umenie a i.,

 

                        b) Tradičná nehmotná kultúra:

                        – ústne tradície a prejavy vrátane jazyka (ľudová slovesnosť, nárečia),

                        – interpretačné umenie (ľudové hudba, piesne, tance, hry),

                        – spoločenské praktiky, zvyky,

                        – rituály a slávnostné udalosti,

                        – tradície spojené s náboženskými sviatkami (napr. vianočné, veľkonočné) 

                        – zvyky a obyčaje súvisiace s prírodou a vesmírom,

                        – folklórne tradície (prejavy tradičnej ľudovej kultúry: ústne, herné,

                           dramatické, spevné, tanečné a hudobné)

 

Realizácia prierezovej témy

-          prelína sa učebným obsahom v premete  výtvarná výchova, vlastiveda a hudobná výchova

 Celoplošná aktivita:

 

·         výlet do blízkeho okolia – Dolina – návšteva liečivého prameňa, Haluzická tiesňava

·         návšteva obecného úradu – beseda o histórií obce, symbolika obce

 

Projekt Doba ľadová

·         prečítanie textu z knihy Hrdinovia dejín

·         maľba krajiny a historických zvierat z minulosti a ľudí

 

 

Výchova k manželstvu a rodičovstvu

 

Cieľom VMR v škole je vychovávať sociálne, morálne a emocionálne zrelé osobnosti, schopné konať a správať sa v súlade s etickými normami a hodnotami uznávanými danou spoločnosťou vo svojom sexuálnom, manželskom a rodinnom živote. Z toho jednoznačne vyplýva, že VMR má multidisciplinárny charakter. Obsahom VMR je integrácia filozofických, sociologických, psychologických a biologických poznatkov o manželstve, rodinnom živote a intímnych vzťahoch.

 

VMR zahrňuje všetkých a obsahuje minimálne tieto ciele a aspekty:

- sebauvedomenie ako prípravu na manželstvo a rodičovstvo,

- chápať lásku ako základnú zložku sexuality, prípravu na zodpovedné rozhodovanie a správanie v kritických obdobiach psychosexuálneho vývinu a to na základe všeobecných morálnych hodnôt,

- pomôcť deťom a mladým ľuďom rozvíjať toleranciu, zodpovednosť a úctu,

- prispievať k poznatkom o sexuálnom rozmere nášho života,

- získať a osvojiť si fakty z oblasti fyziológie a anatómie rozmnožovacieho ústrojenstva, reprodukčného a sexuálneho zdravia

- odolávať negatívnemu vplyvu okolia (masovo-komunikačné prostriedky, návrhy na predčasný sexuálny život, ponuka drogy).

 

Zaradenia prierezových tém je zapracované v osnovách jednotlivých predmetov. V prípade aktuálnej potreby budú zaradené i do ďalších celkov a tém.

 

 

 

Prierezová téma

 

 

REGIONÁLNA VÝCHOVA a TRADIČNÁ ĽUDOVÁ KULTÚRA

 

 

Tradičná ľudová kultúra na Slovensku predstavuje živé a hodnotné kultúrne dedičstvo. Utvorili ho generácie príslušníkov slovenského národa, národnostných menšín a etnických skupín. K multikultúrnej rozmanitosti prispeli aj regionálne rozdiely, ktoré sa utvárali v rôznych prírodných podmienkach, v odlišnom pracovnom zameraní a náboženskom vyznaní obyvateľov našej krajiny. Daná kultúrna rozmanitosť je hodnotou, ktorú treba uchovať pre nasledujúce generácie, je základom našej kultúrnej identity, patriotizmu a vzdelanosti, občianskej súdržnosti a porozumenia medzi národmi.

Regionálna výchova v primárnom vzdelávaní vychádza z tradícií ľudovej kultúry obce, regiónu, jej prvky majú veľký význam aj v mravnej a estetickej výchove a rozvíjaní talentu   vo všetkých druhoch umenia. Cieľom je pripraviť podmienky na ochraňovanie a podporu tradičnej ľudovej kultúry, jej uchovanie a zvýšenie úcty a posilnenie vedomia spoločnosti v jej význame. Zaistiť trvalú podporu rozvoja integrovanej osobnosti, talentov a zručností žiakov v súčinnosti s úlohami miestnej a regionálnej kultúry.

Regionálna výchova nadobúda v edukačnom prostredí základnej školy čoraz väčšie uplatnenie s potrebou rozvíjať dieťa podnetmi jednoduchšími k zložitejším, rozvíjať osobnosť dieťaťa prirodzene v najbližšom prostredí, ktoré najintenzívnejšie ovplyvňuje jeho myslenie, cítenie a konanie. Pre realizáciu procesu oboznamovania žiakov s ľudovými tradíciami regiónu je potrebné oživovať, rozvíjať a zachovávať kultúrne tradície na regionálnom princípe. Hlavným cieľom je utváranie regionálneho povedomia so špecifikami orientácie na minulosť, súčasnosť a budúcnosť.

Významnou súčasťou regionálnej výchovy sú ľudové tradície ako slovesný a hudobno-vokálny folklór, či tradície sviatkov. Pre kvalitné poznávanie je potrebná systémovosť s prehlbovaním systému regionálnej výchovy a aspektu obsahového a procesuálneho.

Regionálna výchova je v edukácii dôležitá z hľadiska daného regiónu okrem kognitívnej zložky majú regionálne prvky aj emociálny náboj a v obsahu vzdelávania aj metodologický význam. Žiaci sa učia uvedomelému poznávaniu, ktoré podnecuje rozvoj myslenia, účinne pomáha aj pri rozvíjaní vyjadrovacích schopností.

V edukačnom procese má tiež neodmysliteľné miesto v socializácii intencionálnej oblasti. Jej rozmer je celostný, v čom sa prejavuje aj ďalšia edukačná hodnota. Sú to predpoklady pre integráciu vzdelávacieho obsahu vyučovacích predmetov. Regionálny obsah, jeho edukačný potenciál má charakter živej pôsobnosti v edukačnom procese, kde sa odrážajú v činnostiach učiteľa formy, metódy a prostriedky, v ktorých žiak činnostne prežíva daný obsah.

Regionálna výchova v prirodzenom prostredí je významným prostriedkom zámerného spoznávania regiónu s cieľom vytvárania si pozitívneho vzťahu k jeho

prírodným a kultúrnym hodnotám, najmä upevňovanie národného povedomia žiakov. V poznávaní regiónu, jeho prírodných krás, ako i v oživovaní a zachovaní kultúrnych, duchovných a historických hodnôt regiónu má nezastupiteľné miesto práve základná škola. Aplikovať prvky regionálnej výchovy v edukačnom procese je možné pomocou didaktických metód a organizačných foriem práce.

 

Štátny vzdelávací program primárneho vzdelávania apeluje na stimulovanie poznávacej zvedavosti jedincov, z pozorovania zážitkových aktivít spojených s ich životom s jeho bezprostredným kultúrnym a prírodným prostredím. Prvky regionálnej výchovy sa prelínajú všetkými výchovno-vzdelávacími oblasťami a integrujú sa v prierezových témach. Využívame poznatky zo skúseností žiakov. Školské prostredie je otvorené i pre spoluprácu s mimoškolským prostredím, rôznymi inštitúciami pre rôzne aktivity i podnety. Efektívne sú i rôzne stretnutia, koncerty s významnými osobnosťami, umelcami regiónu, ktorí môžu poskytnúť poznatky z minulosti regiónu, zo svojej tvorby môžu sprostredkovať špecifiká miestnej kultúry. Využitie rôznych kreatívnych metód napomáha k rozvoju kognitívnych i nonkognitívnych funkcií, ktoré sú zamerané na prežívanie, zážitkovosť, vyjadrovanie citov a pocitov v edukácii. Kreatívne metódy formujú u žiakov kritické myslenie a nenásilným spôsobom pomáhajú získané poznatky pretransformovať na trvalejšie vedomosti. Tým sa učí slobodne vyjadrovať svoje názory, argumentovať a posudzovať.

 

Prierezová téma Regionálna výchova používa prvky už existujúcich povinných predmetov ako sú prírodoveda, vlastiveda, výtvarná aj hudobná výchova a veku primeraným spôsobom zoznamuje žiakov s reáliami ich mikroregiónu a regiónu. Žiakov vedieme nielen k tomu, aby získali základné vedomosti o svojom najbližšom a širšom okolí a osvojili si základné zručnosti k poznávaniu okolitého prostredia, ale aj k tomu, aby si osvojili základné kultúrne, sociálne a ekologické postoje a návyky, či výtvarné zručnosti. Podmienkou úspešného učenia je získanie žiakov pre učebnú činnosť nenásilnou, prirodzenou motiváciou. Hlavným motívom učenia je radosť z osvojeného poznatku, z vyriešenia problému, objaveného postupu riešenia a zhotovenia netradičného výtvarného výrobku.

 

Vzdelávacie oblasti

 

1. Môj rodný kraj

          2. Objavujeme Slovensko

          3. Tradičná ľudová kultúra.

 

Môj rodný kraj

Témy:

– moja rodina,

– škola, okolie školy,

– obec, mesto, v ktorom žijem (poloha, história a súčasnosť),

– rozprávky, príbehy, legendy spojené s históriou obce Ivanovce, Štvrtok

– tradičné regionálne zvyky, obyčaje,

– kultúrne pamätihodnosti, monumenty blízkeho okolia – Haluzice, H. tiesňava -  náučný chodník , kostol

– významné osobnosti regiónu,

– prírodné krásy regiónu,

– náučné chodníky v regióne,

– chránené rastliny a živočíchy na území regiónu,

– minerály, skameneliny, jaskyne na území regiónu,

– tradičné produkty a zamestnania v regióne,

– umelecké produkty, tradičné ľudovoumelecké remeslá regiónu,

– miestne a regionálne jazyky.

Téma sa prelína s predmetom Vlastiveda, prírodoveda, výtvarná výchova, hudobná výchova telesná výchova.

 

 

 Objavujeme Slovensko

Témy:

– spoznávanie regionálnej kultúry a najtypickejších prejavov kultúr iných

   regiónov  Slovenska v oblasti ľudových tradícií

– spoznávanie základných znakov ľudovej kultúry národností žijúcich na

   Slovensku

– výber z historických, kultúrnych pamätihodností Slovenska (hrady,   

    zámky, architektúra

– flóra a fauna na Slovensku,

– chránené územia na Slovensku,

– ľudové piesne a tance, dramatické a výtvarné umenie, tradičné

   ľudové remeslá z regiónov Slovenska

– geografické zvláštnosti Slovenska, geografické a prírodné monumenty,

   jaskyne a i.,

– významné osobnosti rôznych oblastí kultúry a histórie Slovenska.

 

 Tradičná ľudová kultúra

 

Tradičnú ľudovú kultúru vnímame ako formy kultúrneho prejavu podporujúcu zachovanie kultúrnej identity. Kultúrnu identitu chápeme ako súhrn postojov, návykov, tradícií, hodnôt, interpretácií a sebainterpretácií, spôsobov myslenia, cítenia a konania (vzorcov správania), ktoré charakterizujú organizovanú skupinu ľudí, jej kolektívnym, spoločným výtvorom.

Tradičná ľudová kultúra je súhrn hmotných a nehmotných produktov ľudskej činnosti, vytvorených v tradičných spoločnostiach. Prenášala sa z generácie na generáciu ústnym podaním, napodobňovaním a v podstatne menšej miere písomnou formou.

Tradičná ľudová kultúra ako ucelený a živý systém zanikala postupne s modernizáciou spoločnosti, jej javy sa stali zdrojom kultúrnej a spoločenskej identity, zdrojom historického vedomia, patriotizmu a vzdelanosti, poznávania kultúrnej rozmanitosti,

nástrojom tolerancie, občianskej súdržnosti a porozumenia medzi národmi. Je súčasťou materiálneho a duchovného bohatstva Slovenskej republiky. Uchováva sa ako prejav lokálneho, regionálneho alebo kultúrneho dedičstva Slovenska.

Témy:

a) Tradičná hmotná kultúra:

– ľudové staviteľstvo,

– domácke a tradičné remeselné výrobky,

– tradičné remeslá (ich história),

– produkcia potravín a strava,

– odev (kroje na dedine),

– výtvarné umenie a i.,

 

b) Tradičná nehmotná kultúra:

– ústne tradície a prejavy vrátane jazyka (ľudová slovesnosť, nárečia),

– interpretačné umenie (ľudové hudba, piesne, tance, hry),

– spoločenské praktiky, zvyky,

– rituály a slávnostné udalosti,

– tradície spojené s náboženskými sviatkami (napr. vianočné, veľkonočné) 

– zvyky a obyčaje súvisiace s prírodou a vesmírom,

– folklórne tradície (prejavy tradičnej ľudovej kultúry: ústne, herné,

   dramatické, spevné, tanečné a hudobné)

   

 

Tematické okruhy

 

  1. Prírodné a historické pamätihodnosti mojej obce

 

Témy:

  • spoznávanie prírody vo svojom regióne, využitie poznatkov vo vyučovacom procese
  • spoznávanie staviteľských pamiatok v regióne, obci, poznatky výtvarne spracovať
  • návšteva múzea, poznávanie histórie
  • hudobná a výtvarná kultúra, prezentácie
  • ľudové remeslá regiónu
  • osobnosti regiónu

 

  1. Rozvíjať cit ku kráse ľudového umenia

 

Témy:

  • poznávať hodnoty ľudových tradícií (povesti, rozprávky, tradičné sviatky)
  • oboznámenie sa s ľudovoumeleckou výrobou vo svojej obci
  • oboznámenie sa s regionálnym ľudovým tanečným a speváckym prejavom
  • nacvičenie pesničky, prípadne tanečného prvku
  • výtvarné stvárnenie predmetov z prírodných materiálov s regionálnymi ľudovými prvkami (handrová bábika, bábika zo šúpolia, tkanie, maľovanie kraslíc, práca s drôtom /prútím/, modelovanie z hliny, odlievanie zo sadry...)
  • tvorba projektov a portfólii na preberanú tému

 

Etapy a priebeh činnosti

  1. Oboznámenie sa s témou regionálnej výchovy.
  2. Zhromažďovanie zdrojov získavania informácií.
  3. Získavanie informácií z literatúry, internetu, pomocou hry, besedy, videonahrávky.
  4. Riešenie problémových a tvorivých úloh, tvorba projektov.
  5. Prezentácia projektov a  zhotovených výrobkov.

6.  Exkurzie

7. Vianočná výstava – Ľudová práca detí a obyvateľov obce

 

 

Metódy práce žiakov:

  1. Samostatná alebo skupinová práca.
  2. Riešenie problémových a tvorivých úloh.
  3. Hry, objavovanie, skúmanie.
  4. Experimentovanie, pozorovanie.
  5. Indukcia, analýza, syntéza, generalizácia, argumentácia.
  6. Tvorba projektov a výrobkov, samostatne i v skupinách.

 

 

Ciele tém

Cieľom je vytvárať u žiakov predpoklady na pestovanie a rozvíjanie citu ku kráse svojho regiónu, prírody, ľudového umenia a spoznávanie kultúrneho dedičstva našich predkov.

 

 

V procese edukácie regionálnej výchovy sú stanovené ciele:

  • saturovať kognitívne potreby (potreba získavať nové informácie),
  • naučiť žiakov vyhľadávať zdroje informácií, triediť ich podľa dôležitosti (literatúra, internet, bezprostredný kontakt) a spracovávať ich
  • naučiť žiakov pracovať s literatúrou, encyklopédiou a informačnými technológiami
  • tvoriť vlastné výrobky, prezentovať a vystavovať ich
  • naučiť žiakov aktívne počúvať, diskutovať k danému problému, nebáť sa povedať svoj názor, argumentovať
  • naučiť žiakov pracovať v tíme (skupinová práca)
  • naučiť žiakov všímať si okolie, pozorovať a vhodne sa správať, ochraňovať okolie a prírodu.

 

Realizácia  -  prierezová téma bude realizovaná formou besedy, vychádzok, výletov, v rámci ŠKD, v rámci vyučovania, exkurzií podľa plánu  určeného v MZ, výstav organizovaných obcou.

Výstup

 

Vyučovaním regionálnej výchovy základnej školy žiak získa predpoklady na rozvoj vzťahu ku svojej obci, cit na vnímanie krásy prírody, ľudového umenia a spoznávanie kultúrnych pamiatok. Prostredníctvom autentických skúseností získaných z manuálnych činností (výtvarných, pracovných), bude rozvíjať u žiakov duševné spôsobilosti (predstavivosť, fantáziu, tvorivosť), vedomosti (poznávať hodnoty ľudských tradícií) a postoje (formovať u žiakov vlastný názor). Veku primeraným spôsobom je žiak oboznamovaný s reáliami regiónu.

 

 

 

Literatúra:

Kosmeľová Marcela – Diplomová práca: Regionálna výchova na vyučovaní Prvouky a Vlastivedy, 2004

Veselovská Božena – Záverečná práca: Regionálna výchova na I. stupni základnej školy 2008

Mária Žilková – Diplomová práca. Využitie folklórneho materiálu trenčianskeho regiónu vo vyučovaní na I. st. ZŠ. 1998

 

Zborníky ľudových piesní – Trenčín, dolinečka

 

História obce Ivanovce – Ľ. Vrteľ – Erb obce Ivanovce